המדריך המקיף לתריסים

אנו מתחייבים למחיר הזול ארץ

אחריות מלאה

עד 35% חיסכון בעלויות העבודה בתקופת הקורונה

שירות מהיום להיום

עבודה עם כל המפעלים המתקדמים בישראל קליל אלובין וארסטל 

התקשרו אלינו לייעוץ ללא עלות וללא התחייבות 

לפני שאתם מזמינים תריסים לבית החדש או המשופץ, חשוב שתבינו בדיוק מהן האפשרויות העומדות בפניכם ומה היא המשמעות של כל אפשרות שבה אתם יכולים לבחור. אם בעבר היה סוג אחד של תריס פלסטיק הנפתח באופן ידני, אותו היה אפשר למצוא בכל הבתים והדירות ללא יוצא מן הכלל, היום ישנם כמה וכמה סוגים הנבדלים זה מזה בשורה של פרמטרים ובין היתר גם בעלות שלהם. בכדי לסייע לכם בקבלת ההחלטה הנכונה עבורכם, בנינו לכם מדריך תריסים שיפרט בפניכם את כל סוגי התריסים ואת היתרונות והחסרונות שלהם.

סוגים שונים של תריסים

ראשית, חשוב להדגיש כי הסוגים השונים של התריסים משקפים שורה של צרכים שיכולים להתעורר אצל אנשים שונים, חלקם הם צרכים אסתטיים, חלקם בטיחותיים או בטחוניים, חלקם פונקציונליים וחלקם אחרים. המשמעות היא שלפני שאתם מקבלים החלטה חשוב לבחון את הדברים לעומק ולא לדחות אף אפשרות על הסף, אלא אם כן האפשרות הזאת חורגת מאוד ממסגרת התקציב שעומדת לרשותכם. ויחד עם זאת, ישנם גם סוגי תריסים שעולים די ביוקר ולא תמיד יש לכם צורך אמיתי בהם מלבד הרצון להחזיק תריס מיוחד בבית. גם במקרה הזה, לא כדאי לקפוץ על כל הזדמנות לפני שבדקתם את התקציב העומד לרשותכם.

סוגי תריסים לפי שיטת פתיחה

אחד הפרמטרים המרכזיים שעל פיהם נוהגים להבדיל בין סוגים שונים של תריסים הוא הפרמטר של שיטת פתיחת התריס. ככלל, קיימות שלוש שיטות פתיחה מרכזיות: ציר, הזזה וגלילה. התריס המוכר לנו ביותר והנפוץ ביותר הוא תריס הגלילה, בעוד שהנדיר ביותר הוא תריס הציר.

תריס גלילה

תריס הגלילה הוא התריס שרובנו מכירים ושאותו ניתן למצוא כמעט בכל חלון. תריס הגלילה מבוסס על מוט גלילה מרכזי המותקן בנישה ייעודית מעל מפתח החלון. בקצה המוט מותקנת גלגלת עליה מלבישים רצועה שיוצאת כלפי מטה ומאפשרת לנו לסובב את מוט הגלילה לשני הכיוונים. זאת למעשה הרצועה שאיתה אנחנו פותחים וסוגרים את התריס. בנוסף, למוט התריס מחובר התריס עצמו כך שכאשר אנו גוללים את המוט לצד אחד, התריס מתלפף סביב המוט ולמעשה פותח את מפתח החלון למצב חשוף. כאשר אנו סוגרים את התריס, התריס משתחרר מהמוט ופשוט נפרש כלפי מטה עד שהוא סוגר את כל מפתח החלון.

תריס הזזה

את תריס ההזזה אפשר למצוא בעיקר במטבחים ובמרפסות שירות. קשה לומר בבירור מדוע התקבעו סוגים אלה של תריסים דווקא בשני חדרים אלה, אך בפועל מדובר בשני חדרים שבהם לא נעשה שימוש רב בפתיחה וסגירה של התריס, ובדרך כלל נהוג להשאיר את התריס במצב פתוח או סגור למשך זמן רב ולעיתים אף בדרך קבע. בתריסים אלה ניתן לפתוח את התריס בשתי תצורות: פעם אחת ניתן להזיז לוח תריס אחד כך שחצי ממפתח החלון יהיה פתוח וחשוף לחלוטין בעוד שבחצי השני שלו יתמקמו שני לוחות התריס. פעם שניה ניתן לפתוח את שלבי התריס באמצעות ידית קטנה המסיטה אותם על צירם למצב סגור או פתוח.

תריס ציר

תריס ציר הוא תריס ישן מאוד המלווה אותנו מאז ימי תריסי העץ אם כי גם היום ישנם אנשים הבוחרים בפורמט זה של פתיחת תריס בעיקר משיקולי עיצוב ואווירה. המדובר בלוח תריס המחובר אל מפתח החלון באמצעות שני צירים בדומה לחלון ציר. פתיחת התריס מבוצעת בדרך כלל כלפי חוץ. תריסים אלה אינם עמידים במיוחד ברוחות ועלולים לסבול לאורך זמן מדפורמציות של הצירים.

סוגי תריסים – לוח התריס

פרמטר נוסף שמבדיל בין סוגי התריס השונים הוא הפרמטר של לוח התריס עצמו. ככלל, כיום נהוג להבדיל בין תריסי פלסטיק ובין תריסי אלומיניום. במרבית הבתים עדיין אפשר למצוא דווקא את תריסי הפלסטיק אם כי כשבוחנים את המגמות לאורך זמן, הרי שהשימוש בתריסי אלומיניום הולך וגובר ויותר ויותר בתים חדשים שנבנים או עוברים שיפוץ, בוחרים באפשרות של תריסי אלומיניום. את לוחות התריסים הללו אפשר להפריד לשלושה סוגים מרכזיים של תריסים:

תריס פלסטיק

התריס המוכר והמסורתי, המלווה אותנו כבר עשורים ארוכים ועשוי כולו מפלסטיק. תריס זה מבוסס על שלבי פלסטיק חלולים וביניהם חיבורי עדין עם חריצי אור. בפתיחת התריס נמתחים החיבורים בין השלבים ומאפשרים מעבר חלקי של אוויר ואור. בסגירת התריס, גורם משקל התריס להיצמדות השלבים זה לזה ולסגירה הרמטית של חיבורי האוויר והאור בין השלבים. המדובר בתריס אמין מאוד וקל מאוד, אך כזה שקל מאוד לפרוץ דרכו, וכן בשימוש תדיר או לא זהיר, יכול גם להינזק לאורך זמן.

תריס מוקצף

התריס המוקצף הוא תריס המיוצר באמצעות שילוב של אלומיניום עם קצף פוליאוריטני, קרי פרופיל אלומיניום חלול שבתוכו מוזרק קצף פוליאוריטני. שילוב זה נועד להעניק לתריס את כל התכונות שהיינו רוצים למצוא בתריס ובכלל זה – חוזק מבני, בידוד טמפרטורה, בידוד אקוסטי, קל לתפעול וזול יחסית. מבחינה חיצונית, מדובר בתריס דומה מאוד לתריס הפלסטיק אם כי במגע עם התריס ניתן להבחין שהוא מאסיבי יותר וחזק יותר.

תריס משוך

תריס משוך הוא תריס המיוצר משלבי אלומיניום עבים המיוצרים מפרופילי אלומיניום ייעודיים. תריסים אלה משמשים גם כאמצעי בטיחות ומיגון לבית שכן קשה מאוד לפרוץ אותם. חוזקם המבני מאפשר לפרוש אותם על פני מפתחים רחבים במיוחד ברוחב של עד 5 מטרים. למעשה, התריס המשוך אפשר לראשונה סגירה ופתיחה של מפתחים רחבים במיוחד באמצעות תריס אחד שמכסה את המפתח כולו, ללא צורך במספר תריסים נפרדים.

תריס משוך אור

תריס משוך בעל מרווחים גדולים יותר בחיבור בין השלבים. תריס זה מאפשר ליהנות ממנה נאה של אור ואוויר גם כאשר התריס סגור בחלקו. בעוד שבתריסים רגילים החיבור בין השלבים הוא מאוד דק מה שמחשיך מאוד את החדר ומונע כניסה של אוויר, תריס משוך אור מאפשר להשאיר את התריס סגור ועדיין ליהנות ממנה יפה של אור ואוויר. כמובן שניתן לסגור את התריס באופן מוחלט ובכך לבטל את כל המרווחים בין השלבים לכדי סגירה הרמטית.

תריסים חיצוניים

תריסים חיצוניים הם למעשה תריסים שאותם ניתן להוסיף למפתחי חלון בהם לא מותקנים תריסים מובנים או כאשר התריסים אינם מתפקדים או כאשר רוצים להוסיף אלמנט הצללה נוסף מעבר לתריסים המובנים. במקרים רבים תריסים אלה משמשים כמו מעין וילונות שיכולים לייצר רמות משתנות של חדירות אור ואוויר.

תריס ונציאני

הסוג המוכר ביותר בקטגוריית התריסים החיצוניים הוא התריס הוונציאני. המדובר על תריס אותו ניתן לייצר מאלומיניום, תרכובות פולימרים וכדומה בכמה רמות איכות. התריס מבוסס על רצועות דקיקות מאוד ברוחב של מספר ס"מ בודדים (בדרך כלל 25 מ"מ) המחוברים זה לזה באמצעות שני חוטים הנשזרים בין כלל השלבים בשני צידי התריס. חוטים אלה מחוברים במנגנון עליון למנגנון הפתיחה שמבוסס גם הוא על חוט. כאשר אנו רוצים לפתוח את התריס, עלינו למשוך את החוט באופן שגורם להרמת השלב התחתון כלפי מעלה. כאשר השלב התחתון נמשך מעלה, הוא דוחף מעלה את כל השלבים שמעליו ובכך התריס נפתח עד תום. כאשר אנו רוצים לסגור את התריס, אנו משחררים את החוט, השלב התחתון יכול לרדת עד לקצה התחתון ובכך לאפשר ליתר השלבים שמעליו לרדת אף הם ולהיפרש לגובה מפתח החלון.

בנוסף, תריס ונציאני מאפשר לנו לשלוט גם בזווית של שלבי התריס השונים. באמצעות שינוי זווית השלבים אנו יכולים לשלוט בכמות האור והאוויר הנכנסת. כאשר כל השלבים נמצאים במצב אנכי מלא, נוצר למעשה לוח אטום שמונע כניסת אור ואוויר באופן מוחלט. כאשר אנו מסובבים את כל השלבים למצב אופקי, נוצר מרווח מקסימלי בין השלבים, דרכו חודרים אור ואוויר. בין שני המצבים האלה ניתן לעצור בכל זווית ובכך למנן את כמות האור והאוויר החודרים פנימי.

בתחילת דרכו, מצא התריס הוונציאני את דרכו דרך ענף המשרדים בהם לא נהוג בדרך כלל להתקין תריסים מובנים והפתרון היחיד שעמד לרשות אותם משרדים הוא התריס הוונציאני. עם הזמן ועם התפתחות דגמים חכמים ומעוצבים יותר, נכנס התריס הוונציאני גם אל המגזר הפרטי וכיום משמש כפריט עיצוב אטרקטיבי גם בבתי יוקרה. יחד עם זאת, חשוב מאוד לבחון את איכות התריס והדגם הספציפי שכן תריסים אלה יכולים להיהרס במהירות, הן מבחינת מנגנון התפעול והן מבחינת השלבים עצמם.

תריס גלילה

תריס גלילה חיצוני, בשונה מתריס גלילה מובנה הוא תריס עשוי בדרך כלל בד או שילוב של בד עם חומרי ניילון ופולימרים שישיגו רמת איטום גבוהה יותר למעבר אוויר. פתיחת וסגירת התריס מבוצעת באמצעות משיכה או שחרור של חוט מנגנון התפעול באופן כזה שגולל את קצה התריס על צירו. כאשר אנו מושכים את החוט מטה, התריס נגלל סביב צירו כלפי מעלה ולמעשה פותח את מפתח החלון. כאשר אנו משחררים את החוט, משתחררת גלילת התריס והוא נפתח למצב של יריעה פתוחה המכסה את מפתח החלון. תריסי גלילה ניתן להזמנה במגוון רחב של עיצובים, צבעים ומרקמים וכן ברמות שונות של איטום אור ואוויר.

וריאציות של תריסים חיצוניים

עם הזמן פותח וריאציות שונות של תריסים חיצוניים בעיקר על בסיס המודל של התריס הוונציאני. וריאציות אלה כוללות למשל תריסי אקורדיון המבוססים על מעין רצועות פלסטיק או אלומיניום המסודרים בגלילים ארוכים בצורת מעוין. כאשר מושכים בחוט הפתיחה, הגלילים מתכווצים ונצמדים זה לזה כך שהתריס מתכווץ כולו לשטח מאוד קטן ומאפשר פתיחה של כל מפתח החלון. כאשר משחררים את החוט, הגלילים המעוינים שוב נפרשים במלואם ופורשים למעשה את התריס לכל גובהו.

כלל התריסים החיצוניים ניתנים להזמנה במספר מידות של רוחב וגובה, אם כי הרוחב המקסימלי עומד בדרך כלל על כמטר עד מטר וחצי. המשמעות היא שבמפתחים רחבים במיוחד, יש צורך במספר תריסים שיותקנו זה לצד זה על מנת להשיג את אפקט התריס לכל רוחב המפתח. בחלונות צרים וארוכים, כמו למשל חלון מטבח צר שרץ לאורך המטבח אך גובהו הוא רק כחצי מטר, אפשר לעשות שימוש בכל אחד מהדגמים הללו כשסגירת התריס תתבצע תמיד עד לגובה הנדרש בכדי לסגור את אותו חצי מטר גובה.

סוגי תריסים – ידני וחשמלי

לבסוף, ישנו פרמטר אחד נוסף שעל פיו ניתן להפריד בין הסוגים השונים של תריסים לבית. המדובר כמובן במקור האנרגיה המשמש לפתיחה וסגירת התריס, כשבפועל ישנם שני מקורות מרכזיים: המקור הידני, קרי תפעול התריס ביד והמקור החשמלי. שני סוגי תפעול אלה מתייחסים בעיקר לתריסי גלילה אם כי ישנם גם תריסי הזזה יוקרתיים שגם אותם ניתן להפעיל כיום באמצעות מנוע חשמלי.

תריס ידני

התריס הידני הוא התריס שאותו אפשר עדיין למצוא במרבית הבתים, אם כי מצב זה הולך ומשתנה לטובת התריס החשמלי. בתריס הידני מבוצעת פעולת גלילת התריס באמצעות משיכת רצועת בד הנמתחת לגובה החלון. כאשר מושכים את הרצועה כלפי מטה, התריס נגלל באופן שפותח אותו וכאשר משחררים את הרצועה, התריס משתחרר וסוגר את המפתח. תריס ידני יכול בהחלט לשרת אותנו בצורה יעילה ונוחה כל עוד מדובר בתריסי פלסטיק או לכל היותר בתריסים מוקצפים. כאשר מדובר בתריסים משוכים מאלומיניום, משקל התריס כבר אינו מאפשר שימוש ברצועות תפעול ידניות. במקרים אלה נהוג להיעזר בכוחו של מנוע חשמלי.

תריס חשמלי

התריס החשמלי הוא תריס שזהה לתריס הידני על כל מרכיביו למעט מרכיב הגלגלת. בתריס החשמלי מוסרת למעשה הגלגלת ובמקומה מותקן מנוע חשמלי המוצמד אל קיר המבנה ממש מול הגליל שמשמש לגלילת התריס. הפעלת התריס מבוצעת באמצעות מתג הפעלה חשמלי הממוקם בקרבת התריס. מתגים אלה פועלים בצורה מאוד פשוטה, קרי כאשר לוחצים את המתג כלפי מעלה, התריס עולה ולהיפך כאשר לוחצים אותו כלפי מטה. במנוע התריס חייב להיות מותקן סטופר אוטומטי שעוצר את הזרם החשמלי למנוע כאשר התריס מגיע למצב פתוח מלא או למצב סגור מלא. כמו כן, תריסים חשמליים כוללים בדרך כלל גם רכיבי בטיחות המיועדים להבטיח כי התריס יעצור את פעולתו באופן מיידי ואוטומטי כאשר הוא מרגיש הפרעה משמעותית בתנועה. תכונה זו נועדה לעצור באופן מיידי את תנועת התריס כאשר למשל ילד מניח את ידו מתחת לתריס.

שיקולים מרכזיים בבחירת תריסים

אחרי שהבאנו בפניכם את סוגי התריסים השונים, כעת ניתן לדבר על האופן בו מומלץ לבחור את המודל המתאים לכם ביותר. מן הסתם, הדבר הראשון שאתם צריכים לבחון הוא את מסגרת התקציב העומדת לרשותכם. פערי המחיר בין הסוגים השונים של התריסים יכולים להיות משמעותיים מאוד, לבטח כאשר מדובר על תריסי פלסטיק מול תריסי אלומיניום ותריסים ידניים מול תריסים חשמליים. דבר נוסף שאתם רוצים לתת עליו את הדעת הוא נושא הבטיחות. תריסי אלומיניום יכולים בהחלט להוות תחליף לסורגים המיועדים להגנה מפני פורצים. כאשר אתם מתקינים סורגים בדירה בקומה גבוהה גם כדי למנוע נפילת ילדים, התריס אינו מהווה תחליף לסורגים אלה, אך כאשר מדובר בקומת קרקע, תריס אלומיניום משוך יכול להחליף סורגים ולאפשר לכם להגן על הבית בצורה מאוד אפקטיבית במקום הסורגים. תריס משוך אור יוכל לאפשר לכם גם להשאיר את התריסים סגורים כמעט עד הסוף ועדיין ליהנות גם ממעבר אור ואוויר וגם מהגנה יעילה מאוד מפני חדירת פורצים.

במידה ואתם בוחרים תריסי אלומיניום אתם רוצים תמיד לקחת את הפורמט של תריס חשמלי ולא לסמוך על כוח הידיים שלכם לצורך הרמת והורדת התריס. גם אם אתם מאוד חזקים, רצועת הפתיחה היא אינה חזקה מספיק ואתם צפויים לחוות הרבה תקלות עם תפעול ידני של תריסי אלומיניום.

תריסי הזזה עם פתיחת שלבים על צירם הם אופציה מצוינת עבור מפתחי חלון שאין בהם כלל נישה לתריס ובמקרי קיצון אפשר גם להתקין תריסים חיצוניים כמו תריס ונציאני כתחליף מלא לתריס מובנה. לכל אחד מסוגי התריסים ישנו גם האופי העיצובי והאסתטי שלו וגם את זה יש לקחת בחשבון, בעיקר כאשר אתם משקיעים מאוד בעיצוב הפנים של הבית. במקרה כזה, תריסי אלומיניום משוכים הם בדרך כלל התריסים המעוצבים ביותר ואותם ניתן להזמין גם בגוונים שונים שהבולטים ביותר בהם הם החום אפור בהיר וחום כהה שוקולד.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
תריסי גלילה
מדריך תיקון תריסים

היינו רוצים לחיות בעולם בו הרכוש שלנו לא ייהרס. אך אנו חיים בעולם בו הרכוש שלנו נהרס כל הזמן, נפגם

תריסי גלילה
מה נותן לכם שלט לתריס חשמלי?

לרבים מאיתנו יש בבית או בעסק תריסים חשמליים, המשמשים לצורכי הגנה על הפרטיות, עבור שמירה על ביטחון תכולת הבית והעסק,

תריס גלילה חיצוני
תריס גלילה חיצוני

תריס גלילה הוא תמיד תריס שהוא חיצוני ואם כך, נשאלת השאלה מהו תריס גלילה חיצוני ומה מבדיל אותו מתריסי גלילה

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!